torsdag 31 oktober 2013

Långhelg i Nice

 Jag har haft en riktigt härlig långhelg i Nice. Sju kompisar i en lägenhet i Gamla Stan. Varmt, soligt och palmer vid Medelhavet. Perfekt att åka utanför högsäsongen.
                 
 Det här är Promenad des Anglais vid den tiden då vi som är morgonpigga är ute och köper baguetter till frukost.

 En dag tog vi tåget till Antibes. Kollade hamnen, åt lunch och gick nästan ända fram till Juan les Pins. I en medeltida borg finns ett Picassomuseum, och det är klart att kristinehamnarna skulle gå på det.

När vi laddat om inför kvällen lämnade vi Rue de Chateau för middag. En kväll lyxade vi till det med ett besök på  Negresco där vi drack drinkar med  guldglitter och sockervadd.Vi lydde rådet att gå på toaletten där, och den fick högsta betyg.

 Vi har käkat libanesiskt, italienskt och lite franskt. Goda grejer och bra mycket billigare än hemma. Risotton med pilgrimsmusslor och den salta kolasåsen på en crepe var bäst. Rigatonin på det här stället med enorma portioner var också väldigt fin. Men inte ens jag kunde äta upp.

När man reser med det här gänget blir det ingen tid och ro för stickning, jag hade inte ens något sånt med mig. Shoppingturen i Nice gick inte via nån garnaffär, däremot köpte jag snygga kakburkar och ett storpack lavendel att ta till när den skånskodlade tar slut.

Barcelona, Nice...vi får se var gänget slår ner nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar