söndag 20 mars 2011

Hjälp mig tolka mönstret!



Det är inte bara middagar och nöjen som gör att det blivit dåligt med stickning på sista tiden. Den mosstickade västen Jess är mitt huvudprojekt nu, och där har jag kört fast. Jag vet inte hur jag ska tolka mönstret. "Dec 2 st at armhole edge of next and foll 0 (0: 0: 0:0: 1) alt row, then on 3 (3: 3: 3: 3: 4) foll 4th rows. " Jag minskar 2, inga problem, men hur gör jag med minskningen som jag rödmarkerat?


Alternativ 1: Ska jag ska sticka 4 varv och på dessa fyra varven göra 3 minskningar?

Alternativ 2: Ska jag minska på var fjärde varv, 3 gånger, dvs 3 minskningar fördelade på 12 varv?

Eller kanske nåt helt annan alternativ. Hur har Kim Hargreaves tänkt sig?

Nån som vet?

3 kommentarer:

  1. De kommande fyra varven maskar du av 3 maskor i början. Det är ju för att forma ärmhålet.
    Minskningen av 2 maskor görs bara i största storleken verkar det som. Liksom att det på största storleken minskas fyra maskor de kommande fyra varven.

    SvaraRadera
  2. Nu läste jag i mönstret och innan du gör minskningarna jag skrev om i förra kommentaren maskar du av de antal maskor som står före... för att få antalet maskor som står... 62 (64... osv)
    Sen stickar du ett varv och så minskar du enligt ovan de kommande fyra varven...
    Fråga igen om jag är oklar!

    SvaraRadera
  3. Tack för råd! Får det inte att stämma med antal maskor, men jag har ändå listat ut hur jag ska köra vidare nu.

    SvaraRadera